Föreningen idag

Vi är på Facebook

Medlemsavgift
Avgift: 3.000 ISK per år (pr. familj)

Föreningens Huvudkonto
Íslandsbanki
Kennitala 411200-2990
Kontonummer 0515-26-005641
BIC      GLITISRE
IBAN   IS13 0515 2600 5641 4112 0029 90

Föreningens Musik-konto
Íslandsbanki
Kennitala 411200-2990
Kontonummer 0513-26-001041

Donation
I egenskap av ideell förening tar vi gärna emot frivilliga donationer från privatpersoner och företag. Det går alltså bra att skänka pengar till föreningens verksamhet, vilken bedrivs i enlighet med de stadgar som finns publicerade på vår hemsida. Du kan enkelt sätta in pengarna på vårt huvudkonto som anges här ovan.

Styrelse 2017

Maria Hedman    a.maria.hedman (at) gmail.com
Vice ordförande
Birna Ólafsdóttir Ros
Kassör
Birna Björnsdóttir
Sekreterare
Sofia Lindström
Ledamot
Susanne Lööf och Lisa Knutsson
Suppleant
Jenny Fredriksson och Birgir Tómasson
Revisor
Ingrid Svensson

Föreningens verksamhet

Föreningen har nu en form som erbjuder en rad återkommande aktiviteter under året. Vi har i princip minst ett arrangemang i månaden där vi träffas för att hålla våra olika svenska seder och traditioner vid liv. Vi äter ärtsoppa, Janssons frestelse, anordnar julbord och dricker adventskaffe. Vi firar Advent, Lucia, Valborg och Midsommar.

Föreningen har också en barn- och ungdomskör som tränar inför Lucia där syftet är att hålla det svenska språket och den svenska vistraditionen levande.

379600_251034381620318_1164242583_n_0

Februari

Fettisdagen med Semlor
Svenska Föreningens medlemmar  samlas för att äta semlor svenska fettisdagen.

Ärtsoppa och punsch
I mars njuter vi av den svenska ärtsoppeseden där menyn består av ärtsoppa & punsch, pannkakor med sylt och grädde, knäckebröd och Västerbottenost.

Påskpyssel
Gratisevenemang för alla medlemsbarn! Barn och vuxna är välkomna innan påsk att påskpyssla. Föreningen bjuder på fjädrar till det nödvändiga påskriset och pysselmaterial som färg till att måla ägg och ansiktsfärger till omålade små påskkärringar.

Pub-kväll
Kvällen brukar locka främst studerande från Islands universitet som vill träffas en kväll över en kopp varmt kaffe eller en kall öl i Studentakjallarin  och prata lite svenska.

Valborg
Då vi hälsar våren välkommen! En av de större högtiderna i Svenska Föreningen där en delikat trerätters middag avnjuts med vårsånger och tändande av våreld. Det skålas för Hans Majestäts Konungen på hans födelsedag.

Trädplantering
Svenska Föreningen har sin egen mark ”Svedala” i Heiðmörk där vi samlas i maj för att se till och vårda vår skog. Traditionen säger att vid dödsfall av hedermedlem planterar vi alltid ett träd till minne. För några år sedan planterades vitsippor, som normalt sett inte växer på Island – vilka nu blommar varje vår.

Midsommar
Firas traditionsenligt med dans och sång kring midsommarstången.

Oktober

Janssons frestelse
Vi dukar upp Janssons frestelse, sallad, svenska ostar på knäckebröd till öl eller annan måltidsdryck. Och avslutar med kaffe och lämplig dessert.

December

Adventsgudstjänst
Svenska Föreningen firar traditionsenligt 1:a Advent med en svensk gudstjänst i Domkyrkan. Gudstjänsten leds av en svensktalande präst. Naturligtvis sjunger vi även flera av våra välbekanta, och kära, advents- och julpsalmer.

Lucia
Välkommen till en av Sveriges vackraste högtider, Lucia. Föreningens kör  börjar öva inför Lucia redan i oktober. Den 13:e december bjuder traditionen att föreningen arrangerar en kvällskonsert i Seltjarnarneskyrkan.

Julmiddag
Vi ordnar tillsammans ett svenskt julbord där deltagarna själva lagar delikatesser som sillsallad, köttbullar, julskinka och prinskorv. Och ej att förglömma: vörtbröd med dopp i grytan.